Menyemak produk yang berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia

Sekarang ni banyak betul produk kosmetik dan ubat-ubatan di pasaran sama ada yang dijual di farmasi, kiosk-kiosk di pusat membeli-belah atau secara online. Sebagai pengguna yang bijak dan bagi memastikan kita menggunakan produk yang tidak merbahaya, kita kena pastikan yang semua produk tersebut mempunyai sijil kelulusan dan berdaftar dengan Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK), Kementerian Kesihatan Malaysia.

Untuk itu, BPFK telah menyediakan khidmat secara online di www.bpfk.gov.my untuk kita menyemak sama ada produk yang berada di pasaran sudah berdaftar dan mempunyai sijil kelulusan atau tidak. Kalau produk tu berdaftar, boleh teruskan menggunakannya. Kalau tak ada dalam rekod BPFK, maknanya tak berdaftar lah.

Sambil-sambil tu, boleh cari juga produk-produk yang dikeluarkan dan dikilangkan oleh Sari Tani Desa. Masukkan perkataan 'sari tani desa' dan buat carian mengikut nama produk atau nama pengilang (manufacturer). Tengok sama ada produk-produk yang kami keluarkan telah berdaftar dengan BPFK atau tidak. Hehe... selamat mencuba.